Historie spreje

Historie spreje obecně

Při prozkoumávání historie spreje člověk najde tolik faktů a zajímavých věcí, že je důležité se o ně podělit.

Začíná to zlehka, ale pak se to rozjede.

1767 KARBONOVANÁ MINERÁLNÍ VODA V LAHVI

Johann Jacob Schweppe byl Německo-Švýcarský hodinář a amatérský vědec, který vynalezl první praktický proces k výrobě lavhvované karbonované minerální vody, který byl založen na procesu objeveném angličanem Josephem Priestleym v roce 1767.

1783 SCHWEPPES

V roce 1783 vznikla v Ženevě firma Schweppes, která dodnes produkuje limonády, sody a zázvorové nealko piva.

1790 AEROSOL KONCEPT

Koncept aerosolového spreje vznikl již v roce 1790, kdy se ve Francii objevili sycené nápoje – byl to koncept rozprašovače s oxidem uhličitým pod tlakem.

Aerosol je heterogenní směs malých pevných nebo kapalných částic v plynu. První případ se také označuje jako dým, druhý jako mlha. Rozptýlené částice mají velikost od 10 nm do 10 μm, což odpovídá shlukům několika molekul až částicím tak hmotným, že už nemohou snadno poletovat v atmosféře.

1829 SIFONOVÁ LÁHEV

V roce 1829 dva klenotnící z Paříže Deleuze a Dutillet, vynalezli sifonovou láhev na sodu, kdy to byla v podstatě dutá vývrtka v korku s ventilem.

1837 KLASICKÝ SIFON

V roce 1837 vynalezl muž jménem Antoine Perpigna sifon na sodu, který obsahoval ventil s pružinou, a dal tak vzniknout klasické sifonové lahvi, jak i známe dodnes.

1862 PRVNÍ SPREJE

V roce 1862 byly testovány spreje v kovovém balení, ale byly vyrobeny z těžké oceli a byly příliš objemné, aby byly komerčně úspěšné.

1899 NATLAKOVANÉ AEROSOLY

V roce 1899 patentovali vynálezci Helbling a Pertsch aerosoly natlakované pomocí methylu a ethylchloridu, jako hnacích plynů.

1926 ERIK ROTHEIM

V říijnu roku 1926, podal norský vynálezce Erik Rotheim žádost patent o pro areosolový sprej – plechovku s ventilem a pohonným systémem, který dokázal udržet a dávkovat kapalinu. Erikovi bylo 28 let. Patent byl schválen v Norsku v červnu 1929. V září roku 1927 podal žádost o patentování v Americe a patent byl schválen 4.7.1931. Rotheim zemřel v roce 1938 a jeho společnost zkrachovala. Jeho patent byl prodán do Ameriky za 100000 Norských korun. Obchodní využití patentu nebylo významné, ale potom se vše změnilo. V roce 1998 vydala Norská pošta známku oslavující tento vynález.

Norská pošta 1998 - známka počest na Erika Rotheima
Norská pošta 1998 – známka počest na Erika Rotheima

1936 J.S. KAHN

V září roku 1936 podal američan Julian S. Kahn patent na jednorázovou aerosolovou plechovku, a tento patent byl schválen 22.8.1939. Cílem bylo smíchat smetanu s hnacím plynem ze dvou různých zdrojů, a tím snadno připravit šlehačku. Ve skutečnosti to ale aerosol nebyl. Julian v dalších letech ještě pokračoval, a zřekl se svých předchozích nároků na aerosolovou plechovku týkající se aerosolu, což položilo základ k jeho dalším patentovým nárokům.

1941 USA – BUG BOMB

Během druhé světové války financovala vláda USA výzkum jak vytvořit přenosnou ochranu proti hmyzu roznášejícího malárii, která byla potřeba pro vojáky v zámoří.

V říjnu 1941, vědci z ministerstva zemědělství,Lyle David Goodloe and W.N. Sullivan podali patent na dávkovací zařízení a tento byl schválen 3.10.1943. Dostala se na svět nádoba unikátního designu, který může být natlakována zkapalněným plynem (chlorofluorované uhlovodíky – CFC) – předchůdce moderního spreje tak jak známe dnes. Jednalo se o ocelovou plechovku velikosti ruky, naplněnou zkapalněným plynem pod tlakem. Tento malý sprej, zvaný bug bomb nebo také aerosol bomb, který šel znovu naplnit, dokázal v armádě zázraky. Používal se proti komárům ve stanech, letadlech a táborech. Během války bylo vyrobeno 50 miliónu kusů a v roce 1947 bylo vyrobeno 4,3 milionu kusů pro civilní použití. Na vynález byl podán patent veřejné služby, který byl přidělen ministru zemědělství pro svobodné použití pro obyvatele Spojených států. Goodhue a Sullivan obdrželi první zlatou medaili Erika Rotheima od Federace evropských aerosolových asociací 28. srpna 1970 v norském Oslu, jako uznání za jejich ranné patenty a následnou průkopnickou práci s aerosoly.

Bug Bomb -
Aerosol Bomb 1943
Zdroj: USDA – This image was released by the Agricultural Research Service, the research agency of the United States Department of Agriculture, with the ID d200-2
Dr. Lyle D. Goodhue Medals
Fotografie Jacksona Goodhuea z cen a medailí Dr. Lyle D. Goodhue.

1948 LICENCE NA AEROSOLY

V roce 1948 vláda Spojených států udělila licenci na výrobů aresolů třem společnostem. Dvě ze tří společností, Chase Products Company a Claire Manufacturing, vyrábějí aerosoly dodnes.

1949 R.H. ABPLANALP

V září 1949 podal 27letý inžernýr Robert H. Abplanalp patent na ventilový mechanismus pro dávkování plynů a kapalin pod tlakem inertního plynu, a tento patent byl schválen 17.3.1953. Robert vynalezl lisovací stroj na tyto ventily, které pomohli kontrolovat tok kapaliny za velmi nízkého tlaku. Díky vynálezu plechovek z lehkého hliníku, byly plechovky levným a praktickým prostředkem pro dávkování pěn, prášků a krémů. Jeho společnost Precision Valve Corporation vydělala více než 100 miliónu dolarů z výroby jedné miliardy areosolových plechovek za rok v Americe, a půl miliardy v dalších zemích.
V polovině sedmdesátých let byly obavy z používání fluorovaných uhlovodíků, které nepříznivě ovlivňovali ozonovou vrstvu, a tak se Abplanalp vrátil do laboratoře, aby zde našel řešení. Nahradil škodlivé fluorovoané uhlovodíky vodou rozpustnými uholovodíky, a vznikla tak ekologicky nezávadná aerosolová plechovka. Tím se výroba sprejů rozjela ješte rychleji než předtím. Abplanalp vynalezl první „clog-free“ ventil na sprej, který se neucpával a zároveň „Aquasol“ nebo pumpovací sprej, který používal vodou rozpustné uhlovodíky jako zdroj pohonu.
Když Robert zemřel v roce 2003, držel přes 300 patentů týkajících se aerosolu, a jeho firma funguje dodnes.

Abplanalp sprej patent US1800156
Zdroj: https://patents.google.com/patent/US1800156

1949 PRVNÍ BARVA VE SPREJI

Ve roce 1949 vynalezl Edward H. Seymour z Illinois první barvu ve spreji. Bylo to na popud jeho manželky Bonnie, aby demonstroval svou vyvyinutou hliníkovou barvu na parní radiátory. Patent podal v březnu 1950 a ten byl schválen 25.12.1951. Jeho sprej měl jen ukázat jak barva vypadá po aplikování na povrch, ale ukázal se tak populární, že si Ed na vývoj půjčil několik tisíc dolarů od místni banky. Po vylepšení první sprejové nádoby jeho nová firma rozjela barvu, který byla smíchána a naplněna aerosolem pomocí speciálně vyvinutého stroje. Založil společnost Seymour, která spreje vyrábí dodnes.

Seymour sprej patent US2580132
Zdroj: https://patents.google.com/patent/US2580132

1955 VENTILY A TRYSKY

V roce 1947 vznikla společnost Newman-Green Inc. Založil ji Edward H. Green, který vyvinul aerosolové ventily a k nim odpovídající trysky – patent podal v prosinci 1955 a ten byl schválen v roce 1957. Společnost začala vyvíjet „female“ dámské ventily pro nejrůznější aplikace a existuje dodnes.

Zdroj: https://patents.google.com/patent/US2777735A/en

1957 K. Vogelsang AG

V roce 1949 vznikla společnost Kurt Vogelsang AG – později známá jako DUPLI COLOR. V roce 1956 vyrobili první retušovací tyčinku v originál barvě autolaku pro zakrytí poškození. O rok později, vyrobili svou první barvu ve spreji v originálních odstínech automobilů.

1958 Peter Kwasny GmBH

Petr Kwasny navštívil v roce 1956 USA a vznikl nápad a know-how jak zahájit produkci sprejů v Německu. V roce 1958 začala společnost Kwasny & Vogelsang KG (Kwasny tam byl jako komplementář a jednatel) výrobu prvních barev ve spreji a retušovacích tužek pro automobily. V roce 1963 vznikla pak společnost Peter Kwasny GmBH.

1959 LINDAL

V roce 1959 získala licenci od Newman-Green Inc. pro evropský trh hamburská společnost Lindal, a začíná se odehrávat evropský příběh produkce ventilů a trysek. Velká část sprejů nejen pro graffiti aplikace v evropské produkci obsahuje trysky i ventily od firmy Lindal. Poznáte je podle jejich loga LI do tvaru trojůhelníku, které je z vrchu trysky.

Belton Skinny 9010
Belton Skinny 9010
ukončena výroba

1966 AUTO-K

Kwasny uvedl první opravný sprej na autolaky, AUTO-K sprej set – „painting workshop in a can“.

1973 BELTON

Počátek produkce linie BELTON – pro dekorativní a kreativní aplikace, pro hobby a DIY nadšence a profesionály.

1978 100 000 000

100 milióntý sprej vyjel z linky Kurt Vogelsang AG

1987 MULTONA

Kwasny odstartoval linii MULTONA, což je je přibližný systém barevných odstínů pro jednoduché, rychlé a levné opravy laků na automobilech. Přibližný barevný tón není původním barevným odstínem a přibližuje se pouze určitému barevnému odstínu automobilové továrny.

1997 SprayMax 1K

Kwasny uvedl na trh jednosložkové produkty, unikátní světová technologie.

2000 SprayMax 2K

Kwasny uvedl na trh dvousložkový průhledný lak – barva a tvrdidlo ve spreji.

2000 – SOUČASNOST

Díky rozvoji technologií vznikla spousta značek přímo určených přímo pro graffiti a streetart, a vznikají v podstatě dodnes.

Freony a ochrana ozónové vrstvy

Pokud by byly aerosolové plechovky jednoduše naplněny stlačeným plynem, muselo by to být buď pod nebezpečně vysokým tlakem a vyžadovat speciální konstrukci tlakové nádoby (jako v plynových lahvích), nebo by množství užitečného zatížení v plechovce bylo malé a rychle by se vyčerpalo. Plyn je obvykle pára kapaliny s bodem varu mírně nižším než teplota místnosti. To znamená, že uvnitř tlakové nádoby může pára existovat v rovnováze s její objemovou kapalinou při tlaku, který je vyšší než atmosférický tlak (a je schopen vytlačit užitečné zatížení), ale není nebezpečně vysoký. Při úniku plynu je okamžitě nahrazen odpařovací kapalinou. Jelikož pohonná látka existuje v plechovce v kapalné formě, měla by být mísitelná s užitečným zatížením nebo rozpuštěna v užitečném zatížení. V plynových plechovkách a mrazicích sprejích působí pohonná látka jako užitečné zatížení. Pohonnou látkou v plynové plechovce není „stlačený vzduch“, jak se někdy předpokládalo, ale obvykle haloalkan.

Chlorofluorované uhlovodíky (CFC aka freony) byly kdysi často používány jako pohonné hmoty, ale od vstupu Montrealského protokolu v platnost v roce 1989 byly nahrazeny téměř v každé zemi kvůli negativním účinkům freonů na ozonovou vrstvu Země. Nejběžnější náhradou freonů jsou směsi těkavých uhlovodíků, typicky propan, n-butan a isobutan. Používá se také dimethylether a ​​methylethylether. Všechny tyto mají tu nevýhodu, že jsou hořlavé. Oxid dusný a oxid uhličitý se také používají jako pohonné hmoty pro dodávání potravin (například šlehačka a sprej na vaření). Léčivé aerosoly, jako jsou inhalátory na astma, používají hydrofluoralkany. V poslední době se kapalné hnací plyny s hydrofluorolefinem staly v aerosolových systémech široce používány kvůli jejich relativně nízkému tlaku par, nízkému potenciálu globálního oteplování a nehořlavosti. Jako alternativu k uskladněnému hnacímu plynu lze použít ruční rozprašovače.

Zdroje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Schweppes

https://corefee.blogspot.com/2012/09/aerosol-spray-can-inventors.html

https://www.thoughtco.com/history-of-aerosol-spray-cans-1991231

http://web.archive.org/web/20060709035142/http://www.bullworks.net/cd-web/spark.htm

https://www.timetoast.com/timelines/the-evolution-of-aerosol-cans

https://allinpackaging.co.uk/history-of-making-aerosols-en.html

https://www.aerosol.org/about-aerosols/highlights-of-the-aerosol/

https://www.nytimes.com/2011/11/06/magazine/who-made-spray-paint.html

https://www.allcity.fr/pdf/allcity-aerosols.pdf

https://www.kwasny.com/en/company/

https://en.wikipedia.org/wiki/Aerosol_paint

https://en.wikipedia.org/wiki/Erik_Rotheim

https://en.wikipedia.org/wiki/Aerosol_paint

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Abplanalp

https://patents.google.com/patent/US1800156 Erik Rotheim patent

https://patents.google.com/patent/US2170531 Julian S. Kahn patent

https://patents.google.com/patent/US2331117 L.D. Goodloe a W.N. Sullivan patent

https://patents.google.com/patent/US2631814 R. H. Abplanalp patent

https://patents.google.com/patent/US2580132 E.H. Seymour patent

https://patents.google.com/patent/US2777735A/en E.H. Green patent

Otevírací doba

Pondělí - Pátek : 11:00 - 19:00 Sobota - Neděle : Zavřeno

Oficiální stránky : www.molotow.com
Posloucháme : www.azurit.cz
Obouvá nás : www.rooftop.sk

Kde nás najdete

Plynární 33Praha 7 - Holešovice170 00 Česká RepublikaGPS: 50.107913 14.445514

Kontakty

Email: praha@molotow.cz Phone: +420 776 320 518
© Copyright 2017 Urban Fine Art s.r.o.